مبانی اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ (بازاریابی تاثیرگذار) چیست؟


تعریف اینفلوئنسر مارکتینگ

طبیعی است هرچه شهرت این افراد بیشتر باشد توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند و همچنین نرخ‌های یادآوری تبلیغات بیشتری را در میان گروه هدف دارند. افراد مشهور می‌توانند به عنوان یک متخصص، سخنگو یا بخشی از چرخه تولید یک محصول به کار گرفته شوند. از سوی دیگر بازاریابی تأثیرگذار (Influencer Marketing) می‌تواند راهی مخاطره‌آمیز برای شرکت‌ها باشد چون بلندگوی آن‌ یک انسان است و نمی‌توان او را همچون شخصیت‌های انیمیشنی به هر سو برد. به علاوه ریسک دیگر این موضوع ناشی از شهرت و کارهایی است که این افراد انجام می‌دهند. زمانی که شرکتی از یک فرد تأثیرگذار استفاده می‌کند باید مراقب باشد که جامعه و گروه هدف او را چگونه می‌بیند. چنین فرد تأثیرگذاری باید از خود کاریزما، مقبولیت و باورپذیری را به مخاطب نشان دهد.

زمانی که شرکتی از یک فرد تأثیرگذار استفاده می‌کند باید مراقب باشد که جامعه و گروه هدف او را چگونه می‌بیند. چنین فرد تأثیرگذاری باید از خود کاریزما، مقبولیت و باورپذیری را به مخاطب نشان دهد
حالا این موضوع در شبکه‌های اجتماعی به چه شکلی در می‌آید؟ فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی باعث شد مردمی که در شرایط عادی در حال پچ‌پچ ونقل شایعات خوب و بد درباره محصولاتی هستند که از فروشگاه‌های اینترنتی و فیزیکی خریده اند، مکالمات خود را به فضای دیجیتال بیاورند و با تعداد بیش‌تری از انسان‌ها در میان گذارند و به اصطلاح به «تأثیرگذاران شهری» تبدیل شوند که با پیگیری‌کنندگان (Followers) خود رابطه مستقیم و نزدیک دارند و آن‌ها را می توان به شکل مشتری معمولی دید. از طرف دیگر به وسیله این ابزارها (شبکه‌های اجتماعی) حس خوب مورد توجه بودن که در گذشته تنها افراد مشهور رمز رسیدن به آن را می‌دانستند برای افراد بسیار زیادی قابل دسترس باشد. هم اکنون حساب‌های کاربری متعددی در شبکه‌های اجتماعی با صاحبانی غیر مشهور وجود دارد که پیگیری‌کنندگان (Followers) میلیونی دارند.

تأثیرگذاری در شبکه‌های جتماعی زمانی رخ می‌دهد که افکار و نظرات عده‌ای تحت تأثیر دیگران قرار می‌گیرد، خواه خودآگاه یا ناخودآگاه. این فرایند به سه مرحله زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • انطباق: شخص برای تأیید شدن توسط افراد و گروه‌ها آگاهانه از آن‌ها تأثیر می‌پذیرد.

  • جهانی شدن: زمانی که افراد یک وجهاشتراک یا مناسبتی رابین خود و فرد یا گروه تأثیرگذار می‌یابند. این نکته وجه بسیار مهمی در شکل دادن رابطه بین فرد تأثیرگذار و مشتری است.

  • هویت یافتن: زمانی است که مردم ادراک خود را برای رفتار کردن طبق ارزش‌ها و رفتارهای فرد تأثیرگذاری که تحسینش می‌کنند تغییر می‌دهند.

به طور کلی این اشخاص شاید بر تمام یک کشور، شهر یا محدوده زندگی خود تأثیر چندانی نداشته باشند اما بر پیگیری‌کنندگان (Followers) خود اثرگذار است و این به معنی گسترده شدن و در دسترس بودن افراد تأثیرگذار برای کسب و کارهای مختلف با اندازه‌ها، محصولات و توان مالی متفاوت است.